Costituzione ed economia

Dimmi che costituzione hai e ti dirò che politica economica farai.

È l’ambizione che si pone Guido Tabellini nel saggio “Constitutions and Economic Policy“.

Ma si possono fare altre profezie legate alla tassazione, al debito, alla corruzione del sistema. Interessante.

In tempi in cui si parla tanto di costituzione penso sia giusto ascoltare anche gli economisti.

La scienza triste spunta laddove c’è scarsità. Cosa scarseggia quando si scrive una costituzione?…

… constitution design entails a tradeoff between accountability and representation… Constitutional features that clarify policy responsibilities and make it easy to replace an incumbent gov- ernment strengthen accountability, but at the same time increase the political influence of the groups to whom policymakers are accountable…

O punti sulla rappresentatività del sistema o sulla responsabilizzazione degli eletti. Non puoi fare entrambe le cose.

Il maggioritario uninominale, per esempi, responsabilizza favorendo il ricambio della classe politica…

… Elections using plurality rule, in which legislators are often elected in many individual districts each using majority rule, Torsten Persson and Guido Tabellini 77 translate swings in voter sentiment into larger changes in legislative majorities than elections using proportional representation, where legislators are often elected by the share of a national vote received….

Quando puoi punire il politico sta con le orecchie ritte.

Il maggioritario uninominale

… strengthens the incentives of politicians to please the voters and could result in smaller political rents and less corruption…

Trasparenza e meccanismi punitivi servono anche a combattere la corruzione.

Tuttavia, il maggioritario è poco rappresentativo e con questo sistema sono in pochi a godere

… this greater accountability also raises the propensity to target benefits to narrow constituencies, at the expense of broad spending programs…

Il presidenziale sta al maggioritario come il parlamentarismo sta al proporzionale…

… similar tradeoff between accountability and representation also arises in the choice between pres- idential and parliamentary…

Le evidenze empiriche non sono facili da reperire: pochi paesi hanno cambiato radicalmente la loro costituzione, e il confronto tra paesi diversi coinvolge un numero tale di variabili tale che isolare quelle interessanti è arduo.

Per esempio, sulle 60 democrazie considerate…

… no democratic country changed its form of government between 1960 and 1998… and cross-country estimates risk confounding constitutional effects with other country characteristics…

Il problema

… Self-selection of countries into constitutions is clearly nonrandom and most likely correlated with other unobserved variables that also influence a country’s policy outcomes…

Il confronto tra paesi è la sola cosa che abbiamo in mano. Con la tecnica delle variabili strumentali i rischi di confusione diminuiscono…

… We have used the broad period in which the constitution was adopted as an instrument for the constitutional feature of interest…

Il periodo di adozione si correla al tipo di costituzione (esistono delle mode costituzionali) ma non alle politiche economiche. Si accomunano così paesi eterogenei con in comune solo la costituzione.

Un’altra metodologia che aiuta in questi casi è nota come matching methods

… Comparisons of countries with similar propensity scores, but with different constitutions, receive more weight….

Le semplificazioni che s’impongono sono molte, per ogni paese si considerano due aspetti: 1. sistema elettorale e 2. forma di governo.

I poli del sistema elettorale sono il maggioritario uninominale (con voto alla persona) e il proporzionale (con voto al partito). Ma esistono una miriade di casi intermedi…

… In Germany, for example, voters cast two ballots, electing half the Bundestag by plurality in single-member districts, and the other half by proportional representation at a national level, to achieve pro- portionality between national vote and seat shares…

Il maggioritario uninominale va molto nei paesi anglo-sassoni

… Anglo-Saxon countries often implement plurality rule (uninominale) with voting for individual candidates in single-member districts…

Le forme di governo considerate sono due: presidenziale e parlamentare.

Presidenziale…

… presidential regime, the citizens directly elect the (top) executive… president has full executive powers, but smaller agenda-setting powers… For domestic policy, the president has a veto… power to propose and amend typically rests with the legislature…. president, the executive can hold onto its powers without the support of a legislative majority…

Parlamentare

… government has executive powers and acts as the agenda setter, initiating all major legislation and drafting the budget… government remains in office only as long as it enjoys the support of a majority…

Quanto più conta il partito, quanto meno i politici si sono responsabilizzati…

… Politicians may have stronger direct incentives to please the voters if they are held accountable individually, rather than collectively…

In questo senso il proporzionale, non incentiva i singoli politici a dare il meglio, l’elettore non ha modo di punirli…

… Politicians may have stronger direct incentives to please the voters if they are held accountable individually, rather than collectively… party lists discourage effort by officeholders,… they disconnect individual efforts and re-election… political rents will be higher under electoral systems that rely on list voting…

Le preferenze possono giusto attenuare la rendita politica garantita comunque dal sistema proporzionale.

Riassumendo

… Summarizing, both theory and evidence suggest that individual accountability under plurality rule strengthens the incentives of politicians to please the voters and is conducive to good behavior… effects of individual accountability under proportional representation, implemented with open rather than closed lists, are more controversial…

L’uninominale ha inconvenienti in alcuni casi di testa a testa

… in single-member districts, only one candidate can win the election. Voters may then cast their ballot, strategically, for dishonest but ideologically preferred…

La teoria ci dice che le coalizioni di partito sono una specialità del proporzionale…

… If many factions are represented in parliament, the government is more likely to be supported by a coalition of parties, rather than by a single party…. Under single-party government, voters know precisely whom to blame or reward for observed performance. Under coalition government, voters may not know whom to blame…

L’osservazione conferma

… Persson, Roland and Tabellini (2003) show that proportional representation and multimember districts lead to a higher incidence of coalition governments and thereby higher political rents, compared to plurality rule and small district magnitude…

La presenza di coalizioni aumenta le occasioni di contrattazione politica e di corruzione. Alcune osservazioni informali confermano…

… The hypothesis that coalition governments are associated with more corruption remains untested, as far as we know, though some of the blatant corruption scandals in Europe-Belgium and Italy-have been intimately associated with such governments…

Corruzione e sbarramenti all’entrata sono in stretto collegamento…

… evidence does support the idea that barriers to entry raise corruption… Alt and Lassen (2002) show that restrictions on primaries… are positively associated with perceptions of corruption in U.S. states…

Vediamo ora la correlazione tra tasse e sistema elettorale

democracies that use plurality rule (uninominale) cut…taxes, as well as government spending… This finding may be consistent with better accountability… allowing voters to punish governments for high taxes and spending…

Responsabilità politica e forma di governo…

… accountability is likely to be stronger in presidential… the chain of delegation is simpler and more direct under presidential…

Nelle democrazie presidenziali il potere è meno concentrato

… many presidential regimes have a strong separation of powers-between… In parliamentary regimes, instead, the government concentrates all the executive prerogative… Checks and balances are thus stronger under presidential government…. voters can exploit conflict between different offices to prevent abuse…

I fatti confermano la teoria, ma solo nelle democrazie “migliori” secondo certi indicatori (il presidenzialismo sudamericano sporca i risultati)…

… Among “good” democracies, Persson and Tabellini (2003) do find that presidential regimes have less widespread corruption than do parliamentary regimes, but the result does not hold among regimes classified as bad democracies. “Good” and “bad” are defined in terms of democracy scores in the Freedom House and Polity IV datasets, which measure aspects such as constraints on the executive’s use of powers and freedom of political participation across societies and time. Since many presidential regimes fall in the latter group, the negative correlation between corruption and presiden- tialism in the sample of good democracies is due to relatively few observations and, hence, not very robust.

Sintetizziamo dicendo che per la lotta alla corruzione la nostra conoscenza sulla forma di governo ideale non è precisa, anche sembra che il presidenzialismo sia da preferire.

In genere, comunque…

… A switch from proportional representation to plurality rule, accompanied by a change in the ballot structure from party lists to voting over individuals, would strengthen political incentives for good behavior, both directly and indirectly through the type of government…

Se si ha a cuore la corruzione, da evitare le barriere all’entrata in politica.

A chi portano vantaggio vari sistemi elettorali?

Teoria:

… Single member districts… programs benefiting small geographic constituencies… multimember districts and proportional representation both pull in the direction of programs targeting broad groups…

L’ uninominale maggioritario a pochi, il proporzionale a molti. In una coalizione di governo molta più gente è rappresentata e passa all’incasso.

Tipiche politiche indotte dal proporzionale

… universalistic redistributive programs such as public pensions or other welfare state programs…

Il welfare universalistico è un marchio di fabbrica del proporzionale.

Nel maggioritario ci si concentra sull’elettore o lo stato che fa la differenza (swing state)…

… strong incentives to target voters in these swing districts…

Parliamo quindi di una fetta minima dell’elettorato.

Qui i fatti confermano in pieno la teoria…

… proportional electoral systems spend more in social security and welfare by as much as 8 percent of GDP… a reform from plurality rule to proportional representation would boost welfare…

I paesi che adottano il proporzionale sono più spendaccioni e si impegnano i vasti programmi di welfare.

Ma il sistema elettorale incide anche sulla struttura dei partiti.

Nel maggioritario uninominale ce ne sono pochi (spesso solo due) e sono deboli. I governi si formano senza ricorrere a coalizioni.

… Plurality rule and small district magnitude produce fewer parties… few parties mean more frequent single-party majority governments, and less frequent coalition…

Nel proporzionale la frammentazione è la regola…

… proportional electoral rule is associated with a more fragmented party system…

La diversa struttura partitica dovrebbe incidere anche sulle politiche economiche.

La frammentazione impenna la spesa pubblica: bisogna formare coalizioni dando ad ognuno la sua brava mercede…

… more fractionalized party systems induced by proportional elections lead to a greater overall size of government spending… proportional representation leads to more government spending…

I fatti confermano: il sistema proporzionale induce più spesa, più deficit e più debito pubblico.

Il sistema proporzionale induce più conflitti, anche all’interno del governo visto che al governo ci sono più partiti: l’elettore puo’ discriminare anche a quel livello…

… If the government is supported by a coalition of parties, voters can discriminate between the parties in government and this dynamic creates electoral conflict inside the governing coalition… inefficiencies in bargaining induce excessive government spending

Spesso il modo di sopire i conflitti è elargire contentini che si traducono in più spesa pubblica.

La teoria è supportata dai fatti: Ticchi and Vindigni (2003) and Iversen and Soskice (2003).

I dati ci dicono anche che le destre governano di più col maggioritario e le sinistre col proporzionale…

… proportional electoral rule is frequently associated with center-left gov- ernments, while right-wing governments are more frequent under majoritarian elections…

Spiegare la cosa però non è facile: forse il tipo di politica che induce il sistema elettorale contrassegna anche l’orientamento dei governi. Poca spesa e poche tasse sono una policy di destra…

… majoritarian elections concentrate power, which tends to favor the wealthy… in winner-takes-all systems, conservative parties have an electoral advantage… If electoral rules are chosen on the basis of the policies they will deliver, this might explain explain the observed correlation…

Ma il nesso puo’ essere anche quello contrario: dove domina il centro-sinistra alla fine si sceglierà il proporzionale.

L’evidenza empirica conferma il nesso proporzionale-coalizioni di governo-deficit: Alesina and Perotti (1995).

Nei regimi parlamentari la spesa e le tasse sono più alte: dove si vota spesso per la fiducia si distribuiscono più mance. Nel presidenziale non si vota mai…

… When governments must often face a vote on their own survival, it could lead to greater policy myopia…

Il sistema elettorale spiega anche la politica economica in caso di crisi, in particolare il ratchet effect:

… in proportional democracies, spending as a share of GDP rises in recessions but does not decline in booms…

Una volta che metti su delle tutele per l’emergenza poi non le smantelli più. Un po’ come l’addizionale pro-Belice sulla benzina.

I regimi parlamentari sembrano studiati per la miopia finanziaria: il governo è sempre sotto ricatto (basta mancare un voto di fiducia), i governi sono coalizioni (con litigi da tacitare tramite contentino).

Nei regimi presidenziale la rappresentanza è minima: ma questo significa anche meno premi da elargire una volta eletti.

Quando si rappresenta poca gente difficilmente si metterà mano a programmi universalisti come le pensioni o la sanità per tutti…

… presidential regimes are predicted to have lower overall spending and taxation…

Il governo del presidente non affronta mai il voto di fiducia, non deve comprarsela gravando sulla spesa pubblica.

L’evidenza supporta in modo robusto la teoria…

… Baqir (2002) contrasts public spending in U.S. municipalities differing in their form of government. Some are parliamentary… Baqir finds that presidential governments indeed spend less…

Quando il governo dura i deficit si riducono e la reazione alle emergenze è più pronta, non c’è la tentazione di passare la patata bollente…

… greater durability of the executive in presidential regimes could reduce policy myopia… more rapid reactions to adverse events…

costituzione-italiana

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